Thursday, May 17, 2012

ALL about THIS

Assalamualaikum n Selamat sejahtera ...Salam satu Ummah =)

Berdirinye saya disini ..cewah nmpk sngt menipu..menaip takkan smbil berdiri...mestila tngh duduk weh..saje buat gimik nih..ahaha (= ..berdasarkan tajuk di atas ..ingin saya simpulkan bahawa saya tngh berada dlm dilema ..tataw la dilema ape ..tp agak serius la..iaitu CINTA dan JODOH n mybe a little bit BAHAGIA ^^ ..pada pendpt saya ..buknlah mase yg sesuai skrg utk memikirkan pasal CINTA nih sbb still blaja kan ..grad diploma pon belom weh ..baru lps sem 1..hehe ade hati na bercinta.. huhu XD n back to the point ..JODOH ..skrg tngh cr bnyk mksd JODOH n definisinye ..dah search n tngk mcm2 blog..smpikan da jd taksub skit .. antara petikan pasal jodoh ialah :


"Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.


Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik kita hanya usaha.


Jadi, berusahalah dengan baik, Allah pasti tidak akan mengecewakan kita. Wajib menerima takdir tidak menolak kewajiban untuk mentadbir".

bile baca je bi td ..wow wow ..amat mndalam petikan ni ..kite hanya ade usaha dan yg lain berserahlah pada yg Maha Esa =D hehe ..n antara petikan lain plak ..

"JODOH.. Satu agenda yang besar dalam kitaran hidup manusia. Jodoh juga adalah agenda pelengkap untuk kesejahteraan dan tuntutan fitrah manusia normal yang dicipta oleh Allah. Indahnya Islam yang mensyariatkan perkahwinan yakni ikatan dan persetujuan antara dua makhluk, iaitu wanita dan lelaki secara sah di sisi syarak dan undang-undang yang memang secara azalinya saling memerlukan. Tatkala terciptanya Adam arakian juga diciptakan Allah akan Hawa.


Sedarkah kita bahawa Allah ta’ala sudah berfirman bahawa ketika mana kita berusia 6 bulan di dalam rahim ibu kita sudah ditetapkan kepada kita 3 perkara yakni persoalan ajal maut,rezeki dan akhir sekali jodoh, maka selayaknya persoalan ini kita sandarkan pada Islam yang sentiasa menjadi pemudah dan pedoman hidup mukmin sejati".

wah satu lagi konteks serta firman dr Allah ..ketika manakite berusia 6 bulan di dalam rahim ..Allah telah menentukan jodoh bg kite .. hehe =D

tu jela post aku kali ni ..iaitu about jodoh...sebenarnye pelbagai pendpt n pandangan tntg jodoh ni ..tp aku still belom arif tntg perkara disebabkan umur yg masih muda n fresh..hehe (=

Sekian Terima Kasih n Assalamualaikum ..Selamat Beramal

No comments:

Post a Comment